Opstart og overgange

Inden dit barn skal starte i Børnehuset Troldblomst eller flytte fra vuggestue til børnehave, inviterer vi jer forældre til en opstartssamtale. Her fortæller I om jeres barn, så vi har en viden som sikrer, at vi kan tage bedst muligt imod jeres barn. Vi vil også fortælle om hverdagen i institutionen, og om de gensidige forventninger vi skal have til hinanden i vores samarbejde. Når dit barn skal starte i vuggestue eller børnehave, anbefaler vi, at I sætter tid af til at give barnet en tryg og rolig start, med kortere dage. Det er en god ide, at en af jer forældre, er med den første og måske den anden dag, og som dagene går trækker jer og øger tiden barnet skal være i institutionen. Det er meget individuelt hvor hurtigt et barn bliver tryg og falder til, så det er vigtigt at snakke med personalet fra dag til dag og aftale næste skridt. Det kan være en stor omvæltning for et barn, efter at have gået hjemme på barsel med en forældre, i dagpleje med en lille gruppe børn, eller i vuggestue med en lidt større gruppe børn, at skulle starte et nyt sted og forholde sig til en ny hverdag. Der er både nye rutiner og nye rammer der skal læres, nye børn og voksne der skal skabes relationer til, og det kræver noget af det enkelte barn, og det er mest overskueligt i "små portioner" i starten, indtil man er tryg.

Når vuggestuebørnene skal videre i børnehave, lægger personalet en lille plan, hvor der hen over den sidste måned er flere besøg i børnehaven, hvor barnet kan lege på den stue det skal gå på, møde de andre børn og voksne og langsom få en forsmag på hvad der venter. Det sidste besøg sluttes af med at barnet spiser i børnehaven. Børnene vil i løbet af deres vuggestuetid være med både i børnehaven og på børnehavens legeplads, når der er mulighed for det, så det er genkendeligt for dem, når de nærmer sig børnehavealderen.

De ældste børnehavebørn samler vi fra 1. december til 1. april 2 gange om ugen, hvor der på forhånd er forberedt et program, hvor vi laver skoleforberedende aktiviteter, som støtter op om selvstændighed, koncentration, robusthed, mod, konfliktløsning, relationer og gode måder at være i relationer og sige fra på. Det er forskellige medarbejdere der har forløb med de største børn, da de har forskellige kompetencer at byde ind med. Aktiviteterne understøtter de færdigheder vi ved der er behov for, når børnene starter på skolen og vi inddrager temaerne fra Den styrkede pædagogiske læreplan. Lege og læringsmiljøerne sikrer, at der er udviklings og deltagelsesmuligheder for alle børn. 31. marts siger vi farvel til alle de største børn og sender en pædagog med i GLO på Christiansfeld skole i ca. 14 dage, for at støtte børnene i overgangen fra dagtilbud til skole.